Het zal geen nieuws zijn dat rapporteren een belangrijk onderdeel is van het werk van een re-integratieadviseur. Bij RondomWerk is dat niet anders. Sterker nog. Vaak blijken wij (de kwaliteit van) onze rapportages nog net iets belangrijker vinden dan veel andere bureaus. Waardoor we er ook meer tijd en energie aan besteden. Het voordeel? Dat we actief bezig zijn met efficiëntere manieren om goed en slim op te schrijven wat we allemaal doen en laten in de trajecten die we met onze klanten doorlopen.
Jules van Zundert: ´Neem nou onze ´RondomWerkplaats´. Toen we dit portal gingen ontwikkelen, was een van mijn uitgangspunten als directeur dat het onze adviseurs ook rapportagetijd moest opleveren. En dat is gelukt: door alles wat je doet goed weg te zetten in onze RondomWerkplaats, scheelt dat bijvoorbeeld zomaar de helft van de tijd als je je eindrapportage gaat maken. Dat is dan alleen nog maar een kwestie van aanklikken welke activiteiten je wilt opnemen en welke niet. Tegelijkertijd levert de mogelijkheid je gespreksnotities met een muisklik te delen met je klant of zijn werkgever eveneens inmiddels heel, heel veel tijd op.´
Denkwerk voorop
´Toch kan een portal natuurlijk nooit jouw denkwerk doen. Je begeleidingsplannen blijven dan ook gewoon ´handwerk´ waarin je jouw strategisch denkwerk zelf in woorden zal moeten omzetten. Ook bij evaluatierapportages ben jij als adviseur even goed de enige die precies kan onderbouwen wat je hebt ingezet en waarom. En omdat jij weet dat het UWV vaak amper tien minuten heeft om een dossier te beoordelen, zal je voor het afdichten van je trajecten ook weer even zelf in de pen moeten klimmen.´
Ambitieus streven
Ondanks dat we met de RondomWerkplaats al een grote efficiencystap hebben gezet, zijn we er nog lang niet´, weet Jules maar al te goed. ´Ons streven – noem het gerust ambitieus – is dat we over vijf jaar hooguit een half uur per werkdag ´kwijt´ zijn aan net zulke goede rapporten als we nu schrijven. Om de tijd die we dan ´over´ hebben aan een nog betere begeleiding van onze klanten te kunnen besteden. Dus mocht je daarvoor nog goede ideeën hebben… kom maar op!´